Spor dine kunders pakker med track and trace

Select your global block.

Track and Trace øger gennemsigtigheden

E-handelen er i topform, og i 2019 handlede danskerne for 140,7 mia. kr. på nettet. Selvom online handel og webshops efterhånden har eksisteret i mange år, er e-handel stadig i bragende udvikling, og stadig flere danskere foretager deres shopping på nettet. Med udviklingen og den stigende efterspørgsel på online handel kommer også øget konkurrence, og det stiller større krav til især webshops, der skal kæmpe for kundernes opmærksomhed, interesse og ikke mindst – tillid.

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for købsoplevelsen, og en af de bedste måder, hvorpå en virksomhed kan øge sin gennemsigtighed over for kunderne, er at tilbyde track & trace på kundens ordre. Track and trace giver modtageren en forsikring om at ordren er gået korrekt igennem, og at pakken er på rette vej, ved at kunne finde oplysninger på, hvor pakken befinder sig, og at den bliver leveret til tiden.

Track og trace er en af de vigtigste dele af kundens opfattelse af leveringsoplevelsen, og en simpel track and trace metode, typisk ved brug af et tracking nummer, pakkenummer eller forsendelsesnummer, bør være en høj prioritet hos alle webshops. Track and trace er vigtigt, uanset om din webshop sælger B2B eller B2C. Ved B2B forsendelser er det dog især betydeligt, da både leverandør og kunde kan have særlig interesse i at kende leveringens status for at strømline arbejdsprocesser.

Track & Trace opdateres normalt med korte mellemrum, hvor pakkens tracking nummer registreres, så snart den afsendte pakke når et nyt punkt i sin rejse mod leveringsadressen. Kunden vil dermed til enhver tid have mulighed for at følge sin ordre online og på den måde have løbende information omkring, hvor pakkens pakkenummer sidst er blevet scannet.

En kort introduktion til Webshipper


 

Track dine pakker med et trackingnummer

Den mest anvendte måde at lade kunder tracke de afsendte pakker på, er ved hjælp at et tracking nummer, som i de fleste tilfælde vil være et pakkenummer, men også i nogle tilfælde kan være et samlet forsendelsesnummer. For at sikre gennemsigtigheden er det god praksis, at webshoppen sender en informerende track and trace e-mail til kunden, så snart ordren eller pakken afsendes fra lageret. Mailen vil som oftest indeholde en kort besked samt oplysninger omkring hvilket ordrenummer og hvilke varer, webshoppen har afsendt fra lageret, om ordren sendes i én samlet pakke med ét samlet tracking nr., eller om ordren sendes i separate pakker med hver deres pakkenumre. Kunden vil derefter have mulighed for at anvende tracking numrene til at spore pakkens foreløbige lokation ved at indtaste oplysningerne på fragtfirmaets side for track and trace.

Så snart webshoppen har registreret, at pakken er afsendt fra lageret, vil track and trace være tilgængeligt, og kunden vil kunne følge med i, hvornår pakken registreres på de forskellige punkter i leveringsprocessen. Nogle pakkeshops kan være forsinkede med scanning og registrering af pakkenummeret og adviseringen af, at pakken er leveret på destinationsadressen. Derfor er det, ved levering til pakkeshops, vigtigt, at kunden venter med at hente sin pakke, indtil pakkeshoppen har afsendt en besked om, at pakken kan afhentes. Hvis kunden forsøger at hente pakken, så snart den er angivet som leveret på track & trace siden, kan kunden risikere at skulle vente på, at pakken bliver registreret og sorteret, før pakkeshoppen kan udlevere den.

For mange kunder, er muligheden for track and trace på ordrer en nødvendighed eller et krav for, at kunden kan føle sig sikker i sit køb, og på at den, eller de, bestilte varer leveres til tiden. Med track and trace kan kunden altså føle sig sikker på, at ordren er sendt afsted fra webshoppen, og at den ikke er gået tabt et sted i leveringen, men er på vej til den ønskede leveringsadresse. Gennemsigtigheden, som track and trace tilbyder kunden, er derfor både en fordel for kunden og din webshop, som alt andet lige vil opleve større kundetilfredshed.

Webshipper sikrer, at du altid ved, hvor pakken er

Med Webshippers platform kan du spare tid på håndteringen af track and trace med nem ordre- og fragthåndtering i én samlet løsning. Med Webshippers platform kan du sikre, at kunden modtager de nødvendige track & trace e-mails helt automatisk på de forskellige punkter i ordrehåndteringen. Når du opsætter track and trace på din webshop gennem Webshipper, har du mulighed for at lave egen tilpassede tracking e-mails, som passer til din webshops design, tone-of-voice med videre. Når webshoppens skræddersyede mailskabeloner er designede og opsat i Webshippers platform, er mailsene klar til at indgå i dit marketing automation flow. Når flowet er sat op, vil webshoppens kunder efterfølgende modtage mails med de nødvendige oplysninger om track and trace på deres ordrer, som lader dem følge og spore deres bestillinger, fx hos den fragtleverandør, som din webshop benytter.

Med Webshippers platform kan du ikke kun opsætte de vigtige track & trace e-mails. Webshipper er nemmere fragt og booking i en samlet løsning. Det betyder, at du, ud over track and trace, også kan bruge Webshipper til håndtering af fragt, booking, told, retur og meget mere. Læs mere om fordelene ved Webshipper her.

Carriers

Integrate and connect to Post nord

Fragtleverandører


Med Webshipper kan du forbinde til flere fragtleverandører på samme tid igennem en platform.
Du kan booke forsendelser, printe labels, automatisere told og nemt håndtere retur.

Vis alle Fragtleverandører
Integrate and connect to Post nord

Integration


Integrationer


Webshipper integrerer med Webshops, ERP systemer, lagerhoteller og WMS systemer.
Vil du udvikle din egen integration kan det gøres igennem vores REST API eller automatisk fil overførsel

Vis alle integrationer

Kom godt igang med Webshipper


Få en gratis gennemgang
Book en gratis demo