Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Svenske Amazon er ankommet!

Marie Andersen

Marie Andersen

Amazon er, i al sandsynlighed, den største spiller inden for e-handel og udover at være kendt som e-markedsplads samt “the everything store” er de berygtede for at regere de markeder de indtager. Nu er mastodonten kommet til Sverige, og spørgsmålet er hvorvidt den svenske befolkning bør se Amazon som en ven eller fjende. Iht. Amazons komme giver den svenske Amazon-ekspert Anna Nordlander sit besyv med, hvordan du kan drage fordel af Amazon, og hvordan du lykkedes. 

Hvordan erobrer man Amazon?

Ifølge Anna skyldes Amazons dominans inden for e-handel deres evne til at fokusere på kundens behov og derved skabe massiv værdi samt kundeloyalitet. Amazon er blevet et økosystem inden for e-handel, og i teorien behøver forbrugere ikke at søge til andre markedspladser på nettet netop grundet Amazons position som markedsplads og en såkaldt “everything store”.  

Nu har Amazon lanceret i Sverige, men ifølge Anna vil det tage et godt stykke tid for Amazon at erobre det svenske marked, siden den svenske befolkning allerede er vant til størstedelen af de services som Amazon bringer, såsom hurtig og fri fragt samt solide priser. Dertil har de svenske forbrugere allerede en massiv tilstedeværelse inden for webshops og e-handel. Kun er det termet “The everything store” og markedsplads som er specialiseret og ukendt for svenskerne. 

Som kunde bør du have i mente at Amazon har en generel kommunikativ tilgang til deres kunder, hvilket kan føre til et skred iht. kundeservice. 

Hvis Amazon ønsker at vinde svenskernes hjerter er Amazon nødsaget til at ændre de svenske forbrugeres adfærd, siden den svenske befolkning er vant til at shoppe fra produktkategorier. Sidst men ikke mindst vil Amazon være nødsaget til at samarbejde med store internationale samt nationale shops. Måske er du netop den shop de står og mangler?    

At lykkedes på Amazon 

Ifølge Anna har den svenske befolkning en skeptisk tilgang til Amazon, siden de generelt betragter dem som som en trussel. Butiksejere må forvente på sigt at skulle kæmpe for deres overlevelse, mens webshopejere bør bruge Amazons komme som en nem måde at opnå trafik. Dog, hvis webshops skal drage succes og opnå trafik er de nødsaget til at arbejde fra et forbrugerperspektiv som en kernefaktor. Ifølge Anna er en af de bedste måder at lykkedes på Amazon at tjekke op på ens konkurrenter. Undersøge hvad dine konkurrenter arbejder på plus hvilke prisintervaller de arbejder med. 

Du bør tilmed tage et nærmere kig på dine egne priser, og gentænke hvorvidt dit produkt vil bringe noget nyt til markedet. Sidst men ikke mindst bør du overveje at re-udvikle dit produkt iht. konkurrencedygtighed. Dertil bør du altid have en lokal kundeservice for at lykkedes. Det er endegyldigt for din troværdighed og kommunikation. Dertil er det hvad de svenske forbrugere forventer.    

En af de ting som webshopejere tit glemmer er, ifølge Anna, at klargøre research. Du bør fokusere på SEO, keywords samt image og altid forsøge at teste dit produkt på en forbrugergruppe. 

Hvis du ønsker at få nærmere råd og ønsker at vide mere om Amazons komme, kan du lytte til vores episode Den svenske Amazon fra vores podcast Ship It:

Signup_Tips_Tricks

Modtag Tips & Tricks direkte i din indbakke

Vi opdaterer løbende vores hjemmeside med tips & tricks fra vores kunder i form af blogindlæg, video og podcast. 

Skriv dig op og få direkte besked, når vi har nye tips & tricks at dele.