Desværre er det ofte netop udgift til fragten, der udhuler folks forretninger.

Og det er der ingen grund til. Du kan nemlig sagtens skrue dine omkostninger til fragt sådan sammen, at du opfylder kundernes ønsker – samtidig med at dine penge ikke fosser ud i PostNord eller GLS.

Her giver vi dig 3 konkrete tips til, hvordan du sænker omkostningerne til fragt:

1. Begræns fri fragt

Tip nummer 1 går ud på lige præcis det, der står: Den eneste måde at begrænse udgifterne til fri fragt på er at – begrænse fri fragt.

”Men lyver jeg så ikke over for kunderne?” spørger du forskrækket.

Nej. Du kan stadigvæk love fri fragt på forsiden af din webshop og i alle dine annoncer. Men når kunden kommer ind til dit tjek-ud-flow, gør du noget smart:

Sørg for, at kun den billigste forsendelsesmulighed er gratis (det er typisk den, der hedder noget med afhentning i en pakkeshop efter 3-5 hverdage).

De andre forsendelsesmuligheder må gerne koste noget for kunden. Det vil sige, at din kunde selv betaler for bekvemmeligheden i at få en ekspres-levering eller hjemmelevering. Den udgift behøver ikke ligge hos dig.

Du holder altså stadigvæk, hvad du lover, men der er ingen grund til at give alle de dyre fragtmuligheder væk gratis – giv kun den billigste væk. Flere af de webshops, som bruger vores løsning, har eksperimenteret med at begrænse fri fragt på denne måde, og kunderne bliver hverken sure eller klikker væk fra din kurv af den grund.

2. Undgå gratis retur

Sælger du sko eller tøj, som kan komme frem i den forkerte størrelse eller vise sig at have en underlig pasform, er det god service for din kunde at tilbyde gratis retur og at lægge en returlabel med i kassen.

Men sælger du kabler eller kaffe, er der ikke nogen grund til at gøre det alt for nemt for kunden at returnere varen. Vi mener ikke, at du skal skabe et labyrintisk returflow for dine kunder og aldrig svare på mails, der handler om at sende ting retur.

Vi mener bare, at du skal tænke over, hvilken branche du er i, og hvor stort behov der egentlig er hos dine kunder for at kunne sende varer retur gratis. Er behovet relativt lille, er der ikke nogen grund til at øge risikoen for, at kunden fortryder sit køb og sender retur på din regning.

Behold din 365 dages returret, hvis du har det. Men lad det være op til kunden selv at henvende sig til dig, hvis de vil have sendt noget retur – og lad dem selv betale for det.

Flere store tøjbrands i vores portefølje eksperimenterer netop med, hvordan de kan undgå og afgrænse returvarer, som både er en stor udgift på fragt og tager meget tid fra at sende nye varer afsted på lageret. Så eksperimentér dig frem, og se, hvordan kunderne tager imod det, og hvordan det påvirker din bundlinje.

 

3. Anvend flere forskellige fragtmetoder

En undersøgelse foretaget af FDIH i 2017 viser, at du opnår bedre konvertering, hvis du tilbyder mere end tre fragtmetoder.

Sørg derfor for at have minimum følgende tilbud til kunden:

  • Levering til et afhentningssted
  • Levering til private
  • Levering til erhverv

Derudover kan du tænke over, hvilke situationer dine kunder kan komme til at mangle dine varer i. Sælger du tøj, og er dine kunder fx teenagers, kan det være en god ide at tilbyde ekspres-levering, så kunden kan bestille torsdag og have kjolen klar til festen fredag. Tilbyd derfor også:

  • Ekspres-levering
  • Levering om aftenen og i weekenden

Du kan sagtens tillade dig at tage flere penge for disse fragtmuligheder, og så er vi tilbage ved tip nummer 1: Din kunde må gerne vænnes til, at bekvemmelighed er muligt hos dig, men at det koster nogle penge.

 

Det var de 3 tips

Nu ved du, hvordan du undgår, at fragt suger alle dine penge ud af webshoppen:

  1. Begræns fri fragt.
  2. Undgå gratis retur.
  3. Anvend flere forskellige fragtmetoder.

Og husk så: Bekvemmelighed må gerne koste nogle penge. Bare din kunde er klar over det. På den måde kan du sagtens konkurrere på fragt, uden at fragtudgifterne udhuler din forretning fuldstændig.

 

Vil du gerne spare penge på fragt, men kan du ikke overskue, hvordan du konkret går i gang med fx at eksperimentere med retur, så er det måske Webshippers platform, du skal bruge. Tjek vores funktioner ud her.