Vi indrømmer det gerne: Herinde i Webshipper er vi lige så vilde med at nørde med fragt, som Monty Mus er med ost.

Men lagerstyring hører ikke til vores stærkeste side.

Det er de til gengæld rigtig skrappe til inde i Rackbeat. Derfor er vi glade for at kunne fortælle, at vi nu tilbyder Rackbeat som integration til Webshipper (se i øvrigt vores andre integrationer her).

Det er en fordel for dig af følgende 3 årsager:

1)    Udnyt din tid på lageret mere effektivt

Du har en webshop og et lager fyldt med varer – men hvordan ved du, hvor mange varer du skal bestille hjem?

På den ene side vil du gerne have nok varer at kunne sende til kunderne, når de bestiller hos dig. Ellers risikerer du, at de handler et andet sted. På den anden side kan det blive dyrt, hvis du har varer liggende for længe, som du til sidst bliver nødt til at sælge til udsalgspris for at få noget for dem. Det kan slå et ordentligt hul i din forretningsøkonomi, når revisoren tjekker regnskabet igennem.

Derfor har du brug for at kunne håndtere, hvad du har på lager.

Mange laver i dag lagerstyring sådan, at de går rundt med en blok og tæller varer op på lagerlisten. Herefter taster en kollega tallene ind i et Excel-ark, og så har I hurtigt brugt en dag eller to på det.

”Mange synes jo egentlig, at lagerstyring er ret kedeligt,” fortæller Morten Bæhrenz, CEO og cofounder i Rackbeat. ”Og det bliver det også, fordi det er så tidskrævende. Derfor har vi fokuseret på at lave et system, som effektiviserer den tid, du bruger på lageret. I stedet for at gå rundt med papirlister, der bagefter skal føres ind i et stort it-system, bruger du bare mobilen til at føre lageroplysningerne direkte ind i Rackbeat. Det hjælper dig med at kontrollere, at du hele tiden opfylder kundens forventninger, samtidig med at du ikke har for meget på lager.”

Det hjælper dig alt i alt med at udnytte din tid på lageret mere effektivt.

 

2)    Giv kunderne bedre service ved at vise den rigtige information om varebeholdningen – hver gang

Rackbeat hjælper dig ikke kun med at holde styr på, hvad du har på lager. Den hjælper dig også med at holde styr på det over for kunderne.

Udbyder du fx dine varer på forskellige sites, opdaterer Rackbeat automatisk lagerbeholdningen på tværs af alle sites, så du aldrig kommer til at love kunden en vare, der ikke er på lager.

Sælger du også varer via andre kanaler end online, fx telefonisk, så sørger Rackbeat for at opdatere live, hvad der bliver solgt, og dermed hvad der er tilbage på lageret.

Du slipper altså for noget manuelt arbejde med at taste ind, lige så snart der bliver oprettet ordrebekræftelser og fakturaer på dine varer. Den information bruger Rackbeat-systemet nemlig til at opdatere varebeholdningen automatisk.

Du kan nemmere give den mest hensigtsmæssige kommunikation til kunderne, når de fx ringer og spørger, hvor lang leveringstid der er på en specifik vare – for du kan se direkte i systemet, om den er på lager, eller om den først skal bestilles hjem og derfor kan blive leveret om fx 3 uger.

 

3)    Få automatisk rapporter over, hvad der bør være på dit minimumslager

Som vi var inde på i punkt nr. 1, er det vigtigt at vide, hvad der er den rigtige mængde af varer at have på lager. Men det er helt individuelt. Det kommer an på, hvilken butik du driver, og hvad dine kunder køber.

Når du bruger Rackbeat, hjælper systemet dig med at lave rapporter over, hvad du sælger mere og mindre af. På den måde har du hele tiden overblik over din varebeholdning. Du ved, hvornår du skal bestille nye varer, og hvor mange du skal have hjem, så du fx kan få nogle gode handler i hus med mængderabat eller besparelser på fragt. Og lige så vigtigt: Du finder ud af, hvad du ikke behøver at købe mere af, fordi du sælger mindre end forventet.

Men ligesom os i Webshipper ved folkene bag Rackbeat, at et system baseret på så meget data kun er smart, hvis det er nemt at bruge. Derfor har de skåret al unødvendig information og mellemregninger ud af systemet.

Morten Bæhrenz fortæller:

”Vores system er ikke lavet til at håndtere fragt ligesom fx Webshipper. Det er heller ikke lavet til at håndtere økonomien ligesom fx Economic. Det er lavet specifikt til at håndtere lagerstyringen på den mest optimale og effektive måde for webshopejeren, sådan at man ikke behøver lære et dyrt og tungt it-system at kende for at kunne holde styr på sin varebeholdning. Der er få knapper, det er nemt at bruge, og tallene er gennemskuelige – samtidig med at man kan komme i gang for relativt få penge på månedsbasis.”