Skab tryghed – og sælg mere! Del 3 – efter købet - Ressourcer | Webshipper
Menu

Skab tryghed – og sælg mere! Del 3 – efter købet

Sådan skaber du tryghed for dine kunder - læs alle 3 indlæg: Før, under og efter købet.

Få 3×3 konkrete teknikker til at skabe tryghed før, under og efter købet

Del 3 – Efter købet!

Vi mennesker køber kun af dem, vi har tillid til.
Og som webshop, hvor konkurrenten altid blot er ét klik væk, er tryghed afgørende for din forretning.

Tryghed for kunden betyder simpelthen flere konverteringer for dig. Så enkelt er det.
Men selvom det er et område, hvor få og små ændringer kan give store resultater, er der mange webshops, som overser det.

Derfor giver vi dig de tips du har brug for, for at skabe tryghed for din online virksomhed!

Læs om tryghed før og efter købet i de to andre indlæg, eller klik på den du vil læse om herover. 

EFTER KØBET
#1: Husk rettidig kommunikation

Når vi har lagt en ordre i en webshop, forventer vi øjeblikkeligt, at der ligger en ordrebekræftelse til os i indbakken. Og vi mener øjeblikkeligt!
Sørg for at have 100 % styr på kommunikationen med kunden efter købet. Der er guld at hente her (i form af glade kunder, der vender tilbage).

Der skal ligge en ordrebekræftelse til kunden, så snart der er bestilt. Og de skal have et trackingnummer, så de kan følge pakken. Også selv om pakken først bliver sendt nogle timer senere – hvilket du selvfølgelig informerer om i mailen.
Det er også god service at give besked, når pakken bliver afsendt, så kunden ikke pludselig bliver overrasket af en fragtmand, der står klar med pakken.

Kommunikation er afgørende efter købet.
 

Hvis du vil have en nem huskeregel, så brug den her:
“Du kan ikke informere for meget. Sørg for, at du giver kunden en suveræn oplevelse – også efter købet!”

 

#2: Uddan (og overrask) din kunde

Mange webshops overser, at det med at uddanne din kunde også gælder efter købet.
Vis kunden, hvordan de bruger produktet.
 

  • Hvis du sælger trævarer, så vis, hvordan det bør behandles, så det kan holde i mange år.
  • Hvis du sælger tøj, så vis, hvordan det kan styles til de perfekte looks.
  • Hvis du sælger lædervarer, så fortæl, hvordan det skal opbevares eller behandles.
     

Hvis det her er et helt nyt område for dig, så start sådan her:
Tænk over, hvordan din kunde bruger dit produkt, og hvilke spørgsmål de eventuelt kunne have til det:

  • Kan du hjælpe kunden?
  • Kan du på nogen måde øge sandsynligheden for, at de bliver glade for produktet?
  • Kan du gøre det nemmere for dem at bruge produktet?
  • Er der nogen spørgsmål, som de har brug for svar på?
     

De færreste webshops gør det – men det giver enormt meget værdi for kunden.
Det viser, at du vil hjælpe, at du vil gøre det godt, og at du ikke blot er interesseret i at ‘få ordren’, men også i at den enkelte kunde bliver glad for sit køb.

Derfor er der her en oplagt mulighed for at overraske positivt og skille dig ud fra konkurrenterne.

#3: Vær proaktiv med returneringer

Det kan ikke undgås, at kunder indimellem returnerer deres vare.
That’s life.

Men også her er det en mulighed for at excellere over for kunden.
Vær proaktiv: Hvad nu hvis du kan ændre en returnering til en ombytning? Hvad ville forretningspotentialet være i det?

Du kan f.eks. sende kunden en venlig mail med et link til at returnere eller ombytte varen tre dage før, returretten udløber. Dét er da service!
Det viser, at du ikke bare er interesseret i at sælge, men faktisk vil hjælpe kunden. Hvis varen ikke er den rigtige for dem, hjælper du selvfølgelig med at få styr på det.

Helt generelt er det en god idé, at kigge på hvert eneste sted, du er i kontakt med kunden, og spørge dig selv:

  • Hvad har kunden brug for her?
  • Hvad ville gøre hendes liv lettere?
  • Hvordan kan jeg gøre hende endnu mere tryg?

Så er du på rette vej.

 

Bonus!

Husk detaljer om levering og leverandører

Der er efterhånden mange leverandører i Danmark.
Og hvem du bruger, påvirker kundens oplevelse.

Forskellige leverandører gør tingene forskelligt. En hjemmelevering er f.eks. ikke bare en hjemmelevering.
Nogle tilbyder at stille varen, hvis der ikke er nogen hjemme, andre gør ikke. Og det gør kunden utryg, hvis hun ikke kan se, præcis hvad hun får.

Giv kunden valget. Og specificér, hvad de forskellige valgmuligheder betyder for hende.
Og så er leveringstid et område, hvor du skal træde varsomt:
Vær 100 % ærlig. Sørg for at forventningsafstemme med kunden.
Éndagslevering lyder lækkert – men så skal du også holde det. Ellers bliver din kunde skuffet.

Get E-commerce news directly to your inbox

Få en gratis og personlig introduktion

Lad os sammen se på hvor meget tid og penge du kan spare

Få en gratis introduktion