Louisiana

Fra museum til webshop

Louisiana i Humlebæk er et internationalt kunstmuseum i verdensklasse. Deres udstillinger er berømmede langt ud over landets grænser, og de tiltrækker gæster fra hele verden. Men det er ikke alene udstillingerne, den internationale litteraturfestival eller digitale Louisiana Channel, der er høj international klasse. Museets butik har været valgt til verdens bedste museumsbutik. Noget som museets Head of Digital, Peder Wuth, er helt bevidst om skal præge Louisianas webshop.

Tankerne om at etablere en webshop går helt tilbage til år 2000, hvor det første gang blev nævnt, at Louisiana ville gå digitale veje med en online butik. Da Covid-19 i marts 2020 medførte en nedlukning af museet, blev der truffet hurtige beslutninger om at få etableret en webshop på kort tid. Opgaven blev at komme hurtigst muligt i luften, potentialet var der bred enighed om.

Corona gjorde at vi hurtigt skulle i gang, så vi solgte fra lageret nede i butikken, hvilket man ellers ikke normalvis gør. Men det var en løsning, da der ikke var nogle gæster i butikken og på museet. Det var vores første forsøg på at realisere et varelager under Corona. Med tiden har vi fået flyttet vores varelager ud, så vi har adskilt vores lager fra vores fysiske butik.
Peder Wuth Head of digital, Louisiana

Skal vi også hjælpe dig?

Samarbejde der sparer tid og penge

Fra manuelle processer til automatiske løsninger

Efter den hurtige opstart med manuelle processer og pluk af varer i butikken overgik Louisiana til automatiseret ordreflow ved Webshipper. Museets internationale gennemslagskraft bevirkede, at at forsendelser udenlands hurtigt var en realitet, hvorfor både flere transportører, tolddokumentation og forskellige fragtrater ud fra lokationer og vægt blev nødvendigt at kunne håndtere. Senere på året opstod et samarbejde for forretningsudvikling, hvor Print On Demand også skulle implementeres og opsætningen igen skulle optimeres.

Vi fik foræret en masse processer - og også processer vi ikke vidste vi havde brug for. Vi har fået en pakkeløsning og fået råd, så vi ikke nødvendigvis selv har skullet ud og undersøge markedet om noget Webshipper ved bedst om.
Peder Wuth Head of digital, Louisiana

1. Fragt automatisering

Automatisk print af pluklister og labels ved indkomne ordrer. Med et enkelt scan af en følgeseddel oprettes og printes labels med de korrekte informationer.

2. Paperless customs

Automatisk oprettelse af papirløs tolddokumentation til alle ordre uden for for EU, som både undgår fejl, sparer tid og penge.

3. Dynamiske fragtrater

Viser dynamiske fragtrater i checkout, med bestemt fortjeneste, ud fra kostpriser på fragtaftale, som sikrer pakkernes størrelse eller leveringsadresse stemmer overens med leveringsprisen.

4. Workflows

Workflows som nemt og automatisk sender specifikke ordreinformationer fra Louisiana til en partner.

Investering i digital tilstedeværelse

Louisiana har igennem lang tid investeret i museet digitale tilstedeværelse. Head of digital, Peder Wuth, kan fortælle om museets digitale fløj, Louisiana Channel, der er tæt på 150.000 følgere på YouTube, og om masser af digital formidling via museets website og på sociale medier.

Nu har museet også webshoppen, der kom flyvende fra start under den første nedlukning i marts 2020. I og med nedlukningen var ganske uventet, måtte planlægning og processer fremskyndes kolossalt. Ifølge Peder Wuth blev webshoppen, der på det tidspunkt nærmest kun var på tegnebrættet, realiseret på under 3 uger. 

Nyheden om den nye webshop blev blandt andet spredt til næsten en halv million følgere på tværs af museets kanaler, og temmelig hurtigt tegnede der sig et billede af fremtidige behov for større lagerlokaler og ikke mindst optimering af ordreflow, ordrehåndtering, fragt og forsendelser.

Webshipper er bedst når det er usynligt. Det er noget man ikke lægger mærke til i det daglige, men man lægger mærke til hvis det mangler.
Peder Wuth Head of Digital, Louisiana Museum of Mordern Art

Om Louisiana

  • Louisiana blev indviet d. 14. august 1958 og satte i 2019 besøgsrekord med over 750.000 gæster, hvilket gør Louisiana til Danmarks mest besøgte museum. 
  • Siden 2010 har Louisiana haft værtskabet til den årlige internationale litteraturfestival, Louisiana Literature med 12-14.000 deltagere. 
  • Louisianas grundlægger Knud W. Jensen skrev allerede i år 2000 i et medlemsblad, at der var en webshop på vej. 
  • Nedlukningen grundet Covid-19 blev startskuddet for Louisianas webshop. Det tog under 3 uger fra første nedlukningsdag i Danmark, til Louisiana havde omdannet deres butik til lager for deres webshop. 
  • 5 uger efter nedlukningen havde de automatiseret deres ordreflow med Webshipper.