Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Live ETA og leveringstidspunkt på minuttet – Sådan gør Budbee?

Jonas Raaschou

Jonas Raaschou

Content Manager

Du er måske skeptisk, når du hører om hjemmeleveringe? Mange vil påstå, at tidligere erfaringer viser at hjemmeleveringer ikke sker, eller at det er nødvendigt at blive hjemme fra arbejde mellem 8-17 for at modtage leveringen, sådanne påstande er sjældent positive. Det er derfor meget interessant at forstå hvad der ligger til grund for Budbees hurtige succes. Fra ide til “market leader” med en kunde rating på 4,9 ud af 5.0 på få år. Læs blogindlægget herunder om hvordan du kan øge dit salg og kunde loyalitet med hjemmelevering. 

Baggrund

Ideen til Budbees hjemmelevering af e-commerce pakker opstod i efteråret 2016, den første pakke blev leveret i oktober samme år. Ideen var og er stadig, at Budbee vil levere e-commerce pakker på den absolut mest bekvemme måde for kunden.

Tanken er, at alle leveringer sker på det tidspunkt der passer bedst i de fleste menneskers kalender. Efter arbejde, om aftenen, men uden at optage hele aftenen. Takket været teknologien som Budbee har udviklet, kan forbrugeren via den tracking de har adgang til, justere hvordan pakken bliver leveret og på et kort i real time se hvor pakken er, og hvornår chaufføren ankommer med pakken.

Servicen var meget værdsat og blev hurtigt meget populær, da afsenderen så forbrugerens reaktion, øgede loyalitet og at den gennemsnitlige ordreværdi steg. Nogle virksomheder var hurtige til at implementere og tilbyde Budbee til deres kunder. I Budbees tidlige år startede større svenske mærker som Apotea, Sportamore, Lekmer og Lindex til tilbyde Budbes hjemmelevering i deres webshops.

Budbee i dag

Ideen om at tilbyde ekstrem bekvemmelighed med hjemmelevering er den samme som den var tilbage i 2016, men siden da har Budbee udviklet sig på mange områder.

  • Geografisk har Budbee udvidet hurtigt. I dag leverer de på mere end 200 lokationer i Sverige, hvilket giver dem mulighed for at levere størstedelen af alle webshop pakker i Sverige. Budbee hjemmeleverings service er blevet lanceret i Danmark, Finland og Holland. For nylig er der blevet tilføjet nye byer i Finland og Danmark, f.eks. Aarhus og Odense. I dag dækker Budbee et område, hvor de kan levere pakker til 30 millioner forbrugere.
  • Tracking links på SMS og i mail er blevet supleret af en app (iOS /Android) hvor forbrugeren, bl.a. kan se deres ordrehistorik, booke retur afhentninger, rediger deres profil og søge på varer de gerne vil have leveret med Budbee.
  • Budbee har flere terminaler med automatiske sorteringsmaskiner for at sikre effektivitet, levering til tiden og kvalitet. I sommeren 2020 lancerede de en ny terminal nord for Stockholm. Terminalen er selvforsynende af elektricitet via solpaneler og det er et stort skridt på vejen til Budbees mål, nemlig at blive fossilfri allerede i 2022.
  • Budbee har et mål om at blive fossilfrie og leverer, allerede i dag, 5-10% af deres pakker med cykler og elektriske biler. I Sverige leverer de 75% af alle pakker 100% fossilfrie. Indtil Budbee bliver fossilfrie, kompenserer de 110% af deres Co2 aftryk.
  • I løbet af sommeren 2020 lancerede Budbee en ny service: Budbee Box. Forbrugeren kan vælge deres fortrukne leveringsbox i chekcout og Budbee leverer varerne inden for 24 timer. Forbrugeren kan afhente sin pakke når det passer dem. Planen er at have 400 “smart boxes” ved udgangen af 2020.

Alle de ovenfor nævnte punker har resulteret i at store internationale virksomheder som ASOS, Nespresso, Stadium og H&M er begyndt at tilbyde Budbee hjemmelevering i deres webshops. Men på trods af det og det faktum at forbrugerens gennemsnitlige rating af Budbess service stadig er høj efter millioner af pakkeleveringer, så er dette kun begyndelsen. I følge Budbee kan e-commerce pakkelevering gøres endnu bedre, og Budbee har besluttet at gøre netop det.

Kunderejsen

For kunderne begynder rejsen enten i Budbees app via produktsøgning eller via en webshop. I checkout bliver kunden præsenteret for Budbee som leveringsmulighed, hvis du er inden for den zone hvor Budbee opererer. Inden kunden modtager sin ordre, har kunden mulighed for at tilføje mere information og tilpasse præcis hvordan pakken skal leveres. Det er f.eks. meget populært blandt børnefamilier at have muligheden for at chaufføren banker forsigtigt på døren eller få pakken efterladt ved døren. På leveringsdagen sender Budbee en notifikation kl. 12.00. Den fortæller kunden, hvilken time pakken bliver leveret og fra kl. 16.00 den forventede leveringstid ned på minuttet. I mellemtiden kan kunden følge chaufførens på et live kort med real-time opdateringer. Når leveringen er gennemført bliver kunden bedt om at anmelde leveringsoplevelsen, hvilket Budbee ser som grundlag for kvalitet og fremtidig innovation.

En fleksibel shopping oplevelse – hele vejen

Hos Budbee er de overbeviste om, at en stor del af forbrugere ikke endnu har opdaget online handel, men at de snart vil forstå, hvor nemt og fleksibelt online handel kan være, når det bliver gjort korrekt.

Signup_Tips_Tricks

Modtag Tips & Tricks direkte i din indbakke

Vi opdaterer løbende vores hjemmeside med tips & tricks fra vores kunder i form af blogindlæg, video og podcast. 

Skriv dig op og få direkte besked, når vi har nye tips & tricks at dele.