Jeg har lavet tusindevis af annoncer for webshops og annonceret for millioner af kroner.

Men der er altid ét annonce-format, der outperformer de andre på Facebook.

I dette indlæg gennemgår jeg hvilken Facebook-annonce vi altid laver for vores webshop-kunder. Denne annonce skaber oftest det allerstørste afkast og så kræver den minimal vedligeholdelse – den er nemlig dynamisk. Jeg har her lavet en guide til, hvordan du kan komme i gang med at lave den annonce, der er et must-have for webshops.

Dynamiske Produkt Annoncer

Som overskriften nok har afsløret er mit(og diverse webshops) foretrukne annonce-format dynamiske produkt annoncer. Det er det bl.a. fordi, at de er:

  • Relevante
  • Målrettede
  • Automatiserede

Kort og godt er dynamiske produkt annoncer et format, der går ind og henter information om hvem der besøger dine produkt-sider og hvem der ligger varen i kurven uden at fuldføre sit køb. Denne information bliver sendt direkte til din kampagne på Facebook, så annoncen indeholder et billede af lige præcis det produkt målgruppen har været inde og kigge på og annoncer linker direkte produktet. På den måde er dynamiske produkt annoncer både relevant, da folk har vist interesse ved at besøge produkt siden, den er målrettet til den rigtige målgruppe og så sker det hele automatisk, da Facebook og dit website snakker sammen.

Men hvor godt virker det? Lad os tage et par eksempler på dynamiske produkt annoncer jeg har lavet indenfor de seneste par måneder:

Facebook dynamiske produkt annoncer

Facebook dynamiske produkt annoncer

Et annonceafkast på op til 89,15X og en pris pr. køb helt ned til 22,50 kr. er begge tal, der ville få armene i vejret hos diverse webshop-ejere. Du kan også få armene op over hovedet og få gode resultater med dynamiske produkt annoncer – så lad os kigge nærmere på, hvordan disse annoncer fungerer.

Hvad er Dynamiske Produkt Annoncer?

Kort fortalt er Facebooks dynamiske produkt annoncer et annonceformat, hvor Facebook automatisk henter information fra dit website om produkter og pris. Derudover tracker Facebook via din Facebook Pixel, hvem der besøger dine produkt-sider og hvem der lægger dine varer i kurv, men som forlader uden at fuldføre deres køb. Lige præcis den målgruppe er meget relevant for din virksomhed og hvis vi kan konvertere disse afhoppere til kunder – så kan det mærkes i kassen. Det er lige præcis den mulighed der gør Facebooks dynamiske annoncer attraktiv for webshops.

Eksempel på dynamiske produkt annoncer

Eksempel på en dynamisk produkt annonce

Målgruppen

Overordnet er dynamiske produkt annoncer remarketing fra personer der har besøgt dit website, men du bestemmer selv din målgruppe, når du opretter din annonce. Du kan vælge mellem en række målgrupper Facebook allerede har defineret. Fx kan du målrette dynamiske produkt annoncer til personer, der har føjet en vare til indkøbskurven indenfor de seneste 14 dage, men ikke har købt de seneste 7 dage. Husk, at overvej størrelsen på målgruppen – måske er det bedre at lave en brugerdefineret kombination, så målgruppen bliver større og du dermed for større rækkevidde.

Dynamisk produkt annonce målgruppe

Jeg foretrækker, at bruge følgende brugerdefinerede kombination, da denne er målgruppe er større, men stadig relevant. Med en større målgruppe har vi også mulighed for at få flere salg.

Dynamisk produkt annonce målgruppe

Hvordan opretter man Dynamiske Produkt Annoncer?

Det kan virke teknisk udfordrende, at sætte dynamiske produkt annoncer op. Fordelen er, at når det først er sat op, så kræver det minimal vedligeholdelse. Hvem vil ikke gerne gøre arbejdet én gang og derefter se ordrerne strømme ind?

For at lave dynamiske produkt annoncer har du brug for følgende:

  • Facebook pixel
  • Business Manager
  • XML-feed på dit website
  • Produkt-katalog på Facebook

Facebook Pixel

Din Facebook pixel er et stykke kode, som skal implementers på din webshop. Den bruges til at måle dine resultater og til målrette dine annoncer til personer der har besøgt dit website(remarketing). Din Facebook Pixel skal indeholde en række events, som skal tilføjes til undersider for at vi kan bruge dem til Dynamiske Produkt Annoncer:

  • View Content (til produkt-sider)
  • Add To Cart (til indkøbskurven)
  • Purchase (Til bekræftelsessiden)

Langt de fleste CMS har et plugin eller et modul, der kan gøre det let for dig, at opsætte disse event. Derudover kan du med fordel tilføje Facebook Pixel Helper(link), som er en Google Chrome Extension, der fortæller dig, hvorvidt din pixel skyder korrekt på din webshop.

Facebook Pixel view content

Business Manager

For at kunne oprette et produkt-katalog skal du have oprettet en Business Manager på Facebook. Via denne vil det også blive nemmere at administrere dine medarbejdere og dine aktiver; Facebook-side, annoncekonto, produkt-kataloger og pixel.

Hvis du ikke allerede har oprettet en Business Manager kan du gøre det her og følg denne guide.

XML-feed

For at Facebook automatisk kan hente billeder, priser, og tilgængeligheden på dine produkter skal du ha’ oprettet et XML-feed med dine produkter. Du kender måske XML-feedet fra Google Shopping. Der findes også til dette flere forskellige plugins og moduler, som kan hjælpe dig til at oprette et XML-feed til dine Facebook annoncer.

Produkt-katalog

Dit produkt-katalog er en liste over alle dine produkter og tilhørende information.

Facebook Produkt katalog

Når denne er sat op kan du tilkoble et produkt-katalog og produktsæt til dine annoncer. På den måde henter Facebook automatisk informationen fra produkt-kataloget og bruger billede, priser og beskrivelser i annoncerne. Tjek efterfølgende via Facebook Pixel Helper, hvorvidt din pixel er korrekt parret med dit produkt-katalog.

Facebook pixel helper fejl i view content

Næste step er, at oprette din dynamiske produkt annonce og bruge dit nyoprettede produkt-katalog.

For mig er dynamiske produkt annoncer et must-have for alle webshops, da afkastet er højt og vedligeholdelsen er minimal.

Så nu er det op til dig!

God fornøjelse!

Om Martin

Martin driver til dagligt marketing bureauet We Are Humans, som hjælper virksomheder med at få det optimale ud af deres markedsføring på Facebook og Instagram. Deres opskrift på succes er:

  • Datadrevet beslutninger
  • Gennemskuelighed
  • Personlig kommunikation
  • Og naturligvis dynamiske produkt annoncer 😉

”Kunne du tænke dig, at læse min E-bog med 16 Facebook-tips, der kan vækste din virksomhed, kan du downloade den helt gratis lige her

– Martin Sønderbæk Pedersen

We Are Humans Facebook bureau, Martin Sønderbæk Pedersen