Hvorfor er e-mail-marketing afgørende for dig, der har en webshop?

Fordi en e-mail har en gennemsnitlig ROI på 44*. Altså: Investerer du 1 krone i e-mailmarkedsføring, vil den komme tilbage i hånden på dig 44 gange.

Det er væsentligt højere end ROI på både SEO og sociale medier.

Det ved de alt om inde hos Heyloyalty, der hjælper forretninger som Bog&Idé og Sport24 med at optimere deres e-mailmarketing-indsats. For nogle af deres kunder kommer hele 50% af indtjeningen fra e-mails.

Vi har talt med marketing manager i Heyloyalty, Ole Dalgas. Han afslører de 5 huller i din e-mailmarkedsføring, hvor du risikerer at miste brandvarme leads – og hvordan du stopper dem til, så du i stedet får glade kunder:

 

1. Du indsamler ikke nok data på dine subscribers

Har du et tilmeldingsfelt til dit nyhedsbrev på dit site, ligner det sandsynligvis denne boks på Bertoni.com:Her beder Bertoni udelukkende om en e-mail-adresse for at få lov til at sende den nye subscriber nyhedsbreve. Og det er helt fint, mener Ole Dalgas – men han har et vigtigt ’men’:

”Undersøgelser viser, at når du beder om info ud over navn og e-mail, når folk tilmelder sig dit nyhedsbrev, så falder rigtigt mange fra. Konverteringen falder typisk med 50% for hver oplysning, medlemmet skal indtaste ud over navn og e-mail-adresse. Men du bør få mere data på dine subscribers end blot navn og e-mail for at kunne segmentere dine nyhedsbreve til dem. Læserne har nemlig ikke noget imod at modtage flere nyhedsbreve, hvis det er relevant. Fx er det for Matas relevant at kunne segmentere på køn, så de ved, om de skal sende dig tilbud på en Elizabeth Arden-parfume eller en Hugo Boss-deo. Er du Silvan, vil det være relevant at vide, om dine subscribers fx bor i etageejendom, for så behøver du ikke lige præsentere dem for sandkasser i dine nyhedsbreve.”

Men hvis man ikke bør bede om flere data i sit tilmeldingsfelt – hvordan indsamler man så flere data på sine subscribers?

”Sørg for at have et automatiseret velkomstflow klar, hvor du i fx mail 2 eller 3 kan bede læseren om at udfylde flere data,” anbefaler Ole. ”Denne data kan du bruge til at segmentere dine subscribers i grupper, så du kan sende dem endnu mere relevant indhold. Det er det relevante indhold, der afgør, om du kan fastholde deres interesse.”

 

2. Du har ikke et (godt nok) velkomstflow

Når du får en ny subscriber på din e-mailliste, handler det om at give en god velkomst.

”En velkomstmail er den første mail, du sender til den nye subscriber. Disse mails har typisk en meget høj åbningsrate – nogle omkring 80-90%. Her skal du gentage dit tilbud: Fx en rabatkode, at der er fri fragt, fri retur, eller hvad det nu måtte være af fordele du giver,” anbefaler Ole Dalgas. ”For det er ikke sikkert, din kunde kan huske eller kender alle fordelene. Djurs Sommerland har fx et hav af fordele, som årskortholderne formentlig aldrig bruger, fordi de ikke kender eller husker dem.”

Derudover handler en god velkomst om at støtte din nye subscriber i sit valg om at komme på din e-mailliste. Giv i de efterfølgende mails gode råd eller særlige tilbud, hvor du kan varme dine kunders købemuskel op. Det fantastiske ved en velkomst-e-mailserie er, at du kun behøver planlægge og skrive den en gang. Derefter kører den automatisk og skaber køb i din butik, mens du brygger kaffe.

 

3. Du glemmer at bruge Google Analytics

I alt for mange webshops er det ikke en prioritet at logge jævnligt ind i Google Analytics. Og det er en kæmpe fejl, mener Ole Dalgas:

”Når du først har sat Google Analytics-koden op på dit site, indsamler værktøjet utrolig meget brugbar information til dig. Du kan finde ud af, hvad folk klikker på, og hvad de ikke klikker på. Du kan finde ud af, præcis hvor meget salg jeres nyhedsbreve genererer – og dermed også beslutte, om I skal skrue op eller ned for ressourcerne her. Når jeg anbefaler folk at bruge Google Analytics aktivt, handler det om, at de skal skaffe bedre data på, hvad folk rent faktisk klikker på og køber – sådan så de kan sætte sig realistiske målepunkter og KPI’er i deres forretning. Det samme gælder statistikken i dit e-mail marketingsystem.”

Så: Gør det til en vane at kigge jævnligt i din Google Analytics. Hvis du mister overblikket over tallene og graferne, findes der masser af hjælp online til at blive klogere. Ole Dalgas anbefaler fx:

  •      Googles eget Google Analytics Academy, der er gratis.
  •      Den danske online marketing-portal GoLearn, der giver dig viden om bl.a. Google Analytics for 299,- pr. måned.
  •      Spørg i dit netværk: ”Hvordan gør I?” – evt. i grupper på sociale medier, hvor der sidder fagfolk klar til at hjælpe hinanden.

 

4. Du sender for få nyhedsbreve

Heyloyalty lavede for nylig en undersøgelse blandt 60 webshops, hvoraf påfaldende mange sendte få mails. Næsten halvdelen af de adspurgte sendte kun 1 mail om måneden. Sender du ikke flere mails end dette – og segmenterer du dem heller ikke – så er det svært at skabe engagement og fastholde kunderne.

”Mange er bange for at få afmeldinger, hvis de sender for mange nyhedsbreve,” siger Ole Dalgas. ”Men folk i branchen anbefaler, at så længe afmeldingsprocenten er under 5-8%, så giv den gas med jeres nyhedsbreve. I skal selvfølgelig ikke spamme jeres læsere med ligegyldigt indhold. Men folk kan godt klare mange mails, hvis de oplever, at de er relevante – fx med tilbud på lige netop det produkt, de har ventet på.”

Derfor: Send flere nyhedsbreve, end I gør nu. De fleste opnår de bedste resultater med 1 nyhedsbrev om ugen – eller flere i kampagneperioder. Selvfølgelig suppleret med automatiske triggers, der aktiveres pga. adfærd og køb.

Men hvordan skal du så få tid til at skrive de nyhedsbreve? Det leder os frem til femte og sidste punkt:

 

5. Du sætter ikke nok ressourcer af til e-mail-markedsføringen

Som nævnt i begyndelsen af indlægget, er e-mailmarkedsføring stadig en relativt hemmelig kilde til masser af indtjening for den tid og de penge, du investerer i det.

Heyloyalty oplever, at deres kunder bliver overraskede over, hvor stor del af deres indkomst der faktisk kommer på baggrund af e-mail-markedsføringen – når man arbejder strategisk og struktureret med sin data, statistik, automatisering og jævnlige nyhedsbreve.

Men: Du kan ikke lave en ordentlig indsats, hvis ikke du får sat ressourcerne af til det.

”Markedsføring på Facebook og Instagram er ikke nær så effektivt som e-mails, fordi du ikke har fået folks tilladelse til at kontakte dem,” siger Ole Dalgas. ”Her virker e-mails bare – samtidig med, at du ikke er afhængig af, om en algoritme pludselig ændrer sig. Du har selv magten, når du har subscribers på din egen e-mailliste. Derfor bør du heller ikke spare på din e-mailmarkedsføring, for der er guld at hente i at gøre det ordentligt.”

Har du ikke ressourcerne inhouse, anbefaler Ole Dalgas at købe dig til ydelserne. Det behøver ikke være noget større projekt, men investeringen vil hente sig selv hjem for de fleste.

”Har du fx en kunde, der har forladt sin indkøbskurv, og har du fået tilladelse til at kontakte ham eller hende, kan du sætte en automatiseret mail op, hvor der står ’Det ser ud til, du blev forstyrret, vi har gemt din vare, indtil der ikke er flere på lager’. Det viser sig, at hver 10., der får denne mail, faktisk går tilbage og køber. Det giver en stor ekstra indtjening, og det er ikke dyrt at få nogen til at skrive og opsætte denne mail, som kun skal skrives én gang – derefter kører det automatisk.”

 

SÅ: Vil du konvertere endnu flere leads til kunder med dine e-mails, så husk:

  •     Indsaml data på dine subscribers (udover navn og e-mail).
  •     Sæt et godt velkomstflow op, og gør især noget ud af velkomstmailen.
  •     Hold øje med dine data i Google Analytics.
  •     Send flere nyhedsbreve, end du sandsynligvis gør nu.
  •     Sæt tilstrækkelige ressourcer af til e-mailmarkedsføringen – eller køb dig til professionel hjælp.

Og – ikke mindst – hav altid fuldstændigt styr på dine samtykker og GDPR. Det kan både blive dyrt og være dumt ikke at være i mål med disse opgaver.

*
https://sleeknote.com/email-marketing-roi-tool
https://www.campaignmonitor.com/blog/email-marketing/2018/10/45-fascinating-email-marketing-facts-for-2018
https://www.nozebra.dk/kompetencer/digital-marketing/e-mail-marketing