Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

5 Grundsten for nem fragt og levering

Nicoline

Nicoline

1. Modtagelse af ordre 
2. Pluk og pak 
3. Forsendelse og told 
4. Print 
5. Tracking

På overfladen virker fragt og levering af dine forsendelser simpelt og ligetil. Du modtager en ordre, og det eneste, der er tilbage er at pakke ordren, og sende den afsted med en fragtleverandør til din kunde. Desværre er fragt og logistik ofte en flaskehals, som får hele ordrehåndteringen til at bryde sammen, og efterlade sig med forsinkelser, fejl og i sidste ende utilfredse kunder. 

At vælge den rigtig webshop-platform til lige præcis dit behov, kan være en stor udfordring. Ønsker du at komme godt og hurtigt i gang, kan en platform som Shopify eller SmartWeb være det bedste valg, da du får foræret meget funktionalitet og design. 

Ønsker du selv at bestemme og tilpasse alle aspekter, kan Woocommerce være et godt sted at starte. Når du har fået erfaring med at drive din webshop kan du med fordel skrifte til Magento eller Ucommerce. Her får du flere og bedre muligheder for skalering. 

Sikre dig er web-platformen integrerer med danske fragtleverandører. Med Webshipper kan vi integrerer et stort udvalg af leverandører på én gang, og på den måde automatisere hele din fragt- og logistikproces. 

1. Modtagelse af ordre

Lige når du har opstartet din webshop kan det godt gå at kopiere kunde- og ordreinformation ind i systemet hos fragtleverandøren. Det kan f.eks. være ved PostNord, GLS eller Bring.

Men efterhånden som du begynder at modtage to- og trecifrede pakke antal dagligt, vil du opleve hvor tidskrævende det er, samt en stor risiko for fejl.
Derfor er det vigtigt at du forbinder din webshop til en eller flere fragtleverandører, som automatisk henter din ordre og overfører al nødvendig kunde- og leveringsinformation. På den måde kan du med det samme nemt og hurtigt printe en fragtlabel og få sendt ordren afsted uden frygt for fejl. 

2. Pluk og pak

Det er vigtigt, at du tager stilling til, om du selv ønsker at pakke dine ordre, eller om opgaven skal lægges ud til et lagerhotel. Vælger du selv at pakke, bør du med det samme sætter lokationsnumre på hylderne, så du ved præcis, hvor dine varer ligger. 

Du skal ligeledes sørge for at al produkt- og lagerinformation står på den plukkesiddel du udskriver. Du kan enten trække printe en plukseddel manuelt fra din webshop, eller lade et system som Webshipper printe al information automatisk, som en del af dit ordreflow. 
Anvender du et lagerhotel til Pluk & Pak, er det vigtigt, at du automatiserer og integrerer overførslen af dine nye ordre fra din webshop til lageret, så de konstant er opdateret. Dette er også noget Webshippers system kan løse for dig, helt automatisk.

3. Forsendelse og told 

For et godt forsendelses-flow er det vigtigt at have taget følgende i betragtning:

  • Valg af fragtleverandører eller fragt broker 
  • Valg er fragttyper 
  • Fragtaftale og fragtpris 


Det første du skal tage stilling til er, om du ønsker at forhandle dine egen fragtaftaler, eller anvende en fragtbroker, som forhandler disse for dig, og sælger fragten videre til dig. Er du nyopstartet vil jeg klar anbefale dig at benytte en fragtbroker.
Når du opnår en volumen på over 500 forsendelser pr. mdr., kan det give mening at forhandle dine egne fragtaftaler.

Valg af fragtleverandør afhænger meget af hvilken type produkter du sælger, og om det er forsendelser til private eller erhverv. Antallet af leverandører udvides hele tiden, og det kan derfor være svært at vide hvilken, der er den bedste løsning for dig. Du kan med fordel kontakte en fragt broker, eller os hos Webshipper, for rådgivning omkring dette.

Har du forsendelser til udlandet, er det vigtigt at have styr på dine produktinformationer. Følgende informationer skal indberettes til fragtleverandøren, når du ønsker at sende til lande udenfor EU:

  • Told tarif nummer 
  • Produktets oprindelsesland 
  • Kundens faktura eller en proforma faktura


Alle informationer skal overføres til din fragtleverandør i det øjeblik du ønsker at booke din forsendelse. Flere leverandører tilbyder systemer til at gøre det manuelt, men ligesom med dine almindelige forsendelser, kan du med fordel gøre det automatiseret igennem systemer som Webshipper.

4. Print

En helt essentiel del af dit ordreflow er naturligvis print af fragtlabel, pluksedler og evt. told indberetning og returlabel. Ligesom alt andet kan det gøres manuelt, som kan være tidskrævende, men du kan med fordel anvende et system, som kan samle alle dine dokumenter en én PDF-fil til print, eller lave en fuldautomatisk løsning af print.

På denne måde kan både printe enkelte ordre eller “bulk-printe” som giver dig muligheden for at vælge flere ordre og printe det hele samlet. 

Med automatisk print og automatisering, sikre du lavere lager- og forsendelsesfejl.

5. Tracking

Når din forsendelse er afsendt, bør du automatisk sende en tracking e-mail til din kunde med information om leverandør, fragttype samt link til tracking hos den enkelte leverandør. Det er en simpel løsning, som kan spare dig for en del kundehenvendelser, support og undgå dårlige anmeldelser.
Giv samtidig din tracking e-mail et personligt touch – det er en oplagt mulighed for at skabe mersalg med annoncer, rabatkoder eller lign.

Som noget nyt kan du også integrere med Klarna Checkout. Læs mere om Klarna Checkout her

 

Til sidst skal du naturligvis have styr på din kundeservice og returneringspolitik.
De 5 forrige punkter naturligvis vigtige, så din kunde får en god oplevelse fra start. Ligeledes vil jeg ikke anbefale at medsende en returlabel i kassen, da det gør det nemt for kunden at returnere. Opret i stedet en kundeservice eller returside, som kunden kan kontakte og anmode om returnering.
Alternativ kan du gennem nogle leverandører tilbyde online returlabels. 

Læs også “3 tips til bedre indtjening på fragt” her, og bliv klogere på hvordan du kan optimere din fragt, undgå en masse retur eller fri fragt.

Signup_Tips_Tricks

Modtag Tips & Tricks direkte i din indbakke

Vi opdaterer løbende vores hjemmeside med tips & tricks fra vores kunder i form af blogindlæg, video og podcast. 

Skriv dig op og få direkte besked, når vi har nye tips & tricks at dele.